
How Khrushchev Leaked his Secret 

Speech to the World 

by John Rettie 

On the night of 24 February 1956, the windows of the Communist Party's 
Central Committee building in the heart of Moscow were ablaze with light 
into the early hours, with the great black limousines of the Party elite parked 
all round it. This, it seemed to westerners in Moscow, was very odd. The 
Twentieth Congress of the Soviet Communist Party (CPSU) had formally 
ended that afternoon. So why was the Party headquarters still humming 
with activity that night? 

It was not many days before inflammatory rumours began to circulate, 
fuelled by western diplomats with good connections to their Central 

European communist colleagues, and by western correspondents of 
communist newspapers. Scarcely credible tales were whispered that 
Nikita Sergeyevich Khrushchev, First Secretary of the CPSU, had made 
a sensational speech denouncing Stalin for heinous crimes, including murder 
and torture. As it was a mere three years since Stalin's death, this seemed 

barely credible. True, for many months the rigidly controlled press had 
been full of mounting attacks on the 'cult of personality', obviously a veiled 
reference to Stalin. This criticism had reached a crescendo during the 
Twentieth Congress, though only Anastas Mikoyan, Khrushchev's right 
hand man, had been authorized to criticize Stalin cautiously by name 
in a published speech. But overt charges of torture and murder? Surely 
impossible. 

The rumours in 'diplomatic circles' suggested nevertheless that something 
totally unprecedented really had happened: a furious personal denunciation 
of the man who, only three years before, had been looked upon as God 

by the overwhelming majority of the population. Now, it seemed, God had 
been cast down and showered with accusations of committing appalling 
crimes and oppression on a massive scale. 

Nothing, however, appeared in the Party or government press. The 
rumours could not be substantiated. But they were so insistent that my 
colleague in Reuters news agency, Sidney Weiland, filed a report of four 
brief paragraphs. This stated merely that 'diplomatic circles' were a-buzz 
with rumours of a speech by Khrushchev denouncing Stalin at a special 
meeting after the formal end of the Party Congress. But in those days there 
was prior censorship in the USSR. Western correspondents had to write and 
send their stories from a special office in the Central Telegraph building. 

Weiland handed in his story for cabling, fully expecting it to be censored. He 
was right; it vanished into the censor's maw and was never heard of again. 

History Workshop Journal Issue 62 doi:10.1093/hwj/dbl018 
? The Author 2006. Published by Oxford University Press on behalf of History Workshop Journal, all rights reserved. 

This content downloaded from 195.34.79.79 on Sat, 21 Jun 2014 15:28:44 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions



188 History Workshop Journal 

Officially, Khrushchev's formally unscheduled speech was an unspeech. 
He himself never publicly admitted making it. But in fact, on the morning of 
25 February, the Soviet Party delegates to the Twentieth Congress returned 
to the Great Kremlin Palace, without their foreign comrades, to be stunned 

by his tirade against their once revered leader. 
A few days later, at the beginning of March, I had a telephone call from 

Kostya Orlov, a Soviet citizen I had met several times. 'You're going on 

holiday to Stockholm tomorrow', he said, 'and I must see you before you 

go.' It was my last evening, so I invited him round at once. He had often 
been to my flat in a block for foreigners only, and never appeared to have 

any difficulty getting past the militiamen who guarded the entrance from 
intrusion by Soviet citizens. 

Orlov was an intelligent young man with a tinge of sleaziness about him, 
and not infrequently drunk. He lived on the ground floor of a squalid 
communal dwelling, in one of many small rooms off a long corridor, at 
the end of which was a kitchen, a toilet and a shower room for all on that 
floor to share. Most inhabitants of Soviet cities lived in such depressing 
conditions in those post-war years of acute housing shortage. I first met him 
the year before when I went to cover the arrival of French tourists - the first 

independent westerners to visit the Soviet Union since the second world war. 

He was trying to befriend them outside their hotel, though without the 

advantage of any language but Russian, and we fell into conversation. 

During the next few months I saw quite a lot of him, occasionally on visits 
to his solitary room, but more often when he came to my flat. 

In those days this was so unusual that I had little doubt he was 

controlled by the KGB, though he always denied it, claiming to hate 
Soviet life; he even asked me if I could spirit him out of the USSR across the 
Finnish frontier or smuggle him out on a Finnish plane. He knew, of course, 
that I was then married to a Finn, had lived in Finland and was close to the 
Finnish embassy and Aero (as Finnair was then called - the only western 

airline flying into Moscow). What made me even more suspicious was 

that he offered to smuggle me into a Moscow factory if I would put on local 

clothes (then poorly made and horribly unfashionable) and masquerade 
as a Soviet citizen. 'Your Russian's good enough for you to pass as 

a Latvian', he explained. All the same, he told me a lot about Soviet life 

and passed me snippets of minor information that all proved correct. 

The best was a brief Central Committee resolution on pig production, 
which sent the US agricultural attache, to whom I showed it, into paroxysms 
of delight. 'This is just what we've been looking for,' he chortled with 

grateful glee. 
But the two stories that Orlov brought me that evening, a week or 

more after the Twentieth Party Congress, were no snippets. The first was, 
in journalistic terms, an earthquake. He confirmed that Khrushchev had 

indeed made his rumoured speech denouncing Stalin, and without any 
notes gave me a very full account of it. His memory was prodigious, 

This content downloaded from 195.34.79.79 on Sat, 21 Jun 2014 15:28:44 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions



Remembering 1956 189 

almost photographic, though I was not to know that at the time. His version 

included two items that were not in the edited version leaked from the 

Polish Communist Party, which fell into the hands of the CIA and was 

published by the New York Times early in June. 
One was Khrushchev's description of how Stalin often humiliated those 

around him, using the familiar 'thou' instead of the more formal 'you', 
as one would to servants or children. 'Once he turned to me', Khrushchev 

declared, 'and said: "Oi, you [thou], khokhol, dance the gopak". 
So I danced.' The gopak is a fast and intricate Ukrainian dance in the 
execution of which Khrushchev, a portly man, would have looked 
ridiculous. Khokhol is a derogatory term for a Ukrainian, Stalin knowing 
full well that Khrushchev had worked for many years in Kiev, most recently 
as Party leader. The second - which has been dismissed by some as 

apocryphal, but which Orlov told me - was that one Party delegate, incensed 

by Khrushchev's description of Stalin's torture and oppression of Party 
members, shouted: 'Why didn't you get rid of him?' Khrushchev stopped 
and looked round the hall. 'Who said that?' he barked. No one spoke. 
So he repeated: 'Who said that?' Still no response. 'Now you understand 

why we didn't try anything against him', he said drily. 
The other story told by Orlov was that when the speech was read out to 

Party organizations in Georgia, Stalin's homeland, crowds had rioted in 

protest against the 'insult' to their national hero, during which a number of 

Georgian civilians and Soviet soldiers were killed. In addition, Orlov said, 
trains from the Georgian capital, Tbilisi, had been arriving in Moscow 
with smashed windows. This was a sensational story in its own right, though 
it paled into insignificance beside the speech itself. But my problem was: 
could I believe Orlov about either of them? It is easy now, with hindsight, 
to realize that of course they must have been true. But then, only three 

years after Stalin the God had died, and given all the resultant tensions 
in Soviet society, it seemed a colossal risk to believe such a tale from 
a single and somewhat dubious source, with little corroborating evidence - 

and on that shaky foundation to disseminate it to the world with the 

authority of Reuters news agency. However, there remained only a few 
hours to make up my mind before flying to Stockholm. 

And that raised another problem. In the 1930s, before the second world 
war, many western Moscow correspondents found Soviet censorship so 
restrictive that they often flew to Riga, the capital of then independent 
Latvia, to file their stories before returning to Moscow. Surprisingly, the 
Soviet government did not object at the time. But after nearly two decades 
of Stalinism since then, no western correspondent would have dared 
to do the same in the 1950s. At the very least instant expulsion would 
have resulted, if not much worse. 

I felt unable to make a unilateral decision and called Weiland. It was 
then nearly midnight, but we agreed to meet on the street outside the 
Central Telegraph office where no hidden microphones could overhear us. 

This content downloaded from 195.34.79.79 on Sat, 21 Jun 2014 15:28:44 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions



190 History Workshop Journal 

It was a very cold winter, and we tramped through the snow as I recounted 
the tale, pausing from time to time under street lamps to consult my 
voluminous notes. In the end we decided we had to believe Orlov. His tale 
fitted with what little we knew from the rumours floating through the 

foreign community, and he had been reliable in the past with lesser 
information. Besides that, a New York Times correspondent was also flying 
out the next day and he would of course immediately report on the rumours 
of a sensational speech by Khrushchev denouncing Stalin. Thus we 
would be beaten on a story of which we had an incomparably better - 

and exclusive - account. Unthinkable! 
Orlov had to be genuine. Tf you don't get it out, you're govno [shit]', he 

had told me. Ironically, this now sounds suspiciously like a strong hint 
from the Soviet authorities to break the rules, though I could not have 
known it at the time. 

So the next day my wife and I flew to Stockholm, the fat notebook 

burning a hole in my very tense pocket. We were to stay a fortnight with 
Finnish diplomats who had been transferred from Moscow, but I could not 
let them know that I was to be the author of the report which would 
be published all over the world the next day. So we stayed in a hotel for the 
first night, much of which I spent typing out the two stories and dictating 
them by telephone to London. I had spoken earlier to the News Editor 
and explained that under no circumstances should either story bear my 
name or even a Moscow dateline, and that the speech had to be based on 

'Communist sources' - no others were possible. 
When I was ready, Reuters called me back and put me through to 

'copy' 
- 

the copy-takers. I was extremely nervous and fatuously assumed a 

false American accent to disguise my identity. In vain. 'Thank you, John', 
said the familiar voice to my dismay when I finished my long dictation. 

When the Swedish papers appeared with Khrushchev's 'Stalin sensation' 

splashed across the front pages, it was datelined Bonn, and the riots in 

Georgia were sourced from Vienna. 

My return to Moscow passed off without incident, but when I next saw 

Kostya I still thought it advisable to tell him that the story had already 
been published by the time I reached Sweden. I doubt if he believed me, 
but during the summer of 1956 the political thaw that had started eighteen 
months earlier went on soothing popular fears, especially in big cities 
like Moscow. It was not until October that the turmoil fomented by 

Khrushchev's speech burst upon Central Europe, notably in Poland and, 
above all, Hungary. 

In Moscow the thaw switched instantly into deep freeze. During October, 
around the time of the Soviet military intervention in Hungary, not one top 
Soviet leader appeared at diplomatic receptions to drink and chat with 

the abandon and bonhomie of the past two years. When they reappeared, 
they looked haggard and drawn; Anastas Mikoyan, in particular, seemed to 

This content downloaded from 195.34.79.79 on Sat, 21 Jun 2014 15:28:44 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions



Remembering 1956 191 

have put on years. On the streets, Muscovites now turned hastily away from 

any friendly approach by foreigners. 
There had also been incidents of unrest in the Soviet Union itself 

when the secret speech was read out to Communist Party and Komsomol 

(Communist Youth) meetings after the Twentieth Party Congress. Georgia, 
Stalin's homeland, was the most violent (Orlov had told me only a small 

part of the story), but some meetings elsewhere, notably in Siberia, were 
more than unruly, particularly where students were involved. The threat 
to stability, both at home and abroad, seems to have caused Khrushchev 
some concern, and impelled him to tone down his programme of 
de-Stalinization. But this did not mean he regretted making the speech, 
nor its dissemination throughout the USSR and the rest of the world. 

I saw very little of Orlov during the next few months, not least because 
one evening, while my wife was in Helsinki, he brought a 'friend' round to 
see me, a large Georgian. Both got very drunk, but the Georgian made 

repulsive homosexual advances and broke several bottles of wine. When 
I finally got rid of them, it took me till four a.m. to clean up the mess. 
Soon afterwards I gave a party for some friends, mostly western journalists, 
including a close Yugoslav friend who immediately warned me that 

Orlov was a provokator when he arrived uninvited in the company of 
two more 'friends'. Both were Russians, one I had met briefly at an official 
function. Orlov got very drunk and quite aggressive, leaving in high 
dudgeon when I told him to go. One of his 'friends' apologized for him, 
but stayed on at the party and said we must keep in touch. It was not this 
man, but a contact of his who phoned to invite me to lunch, where he 
announced himself to be a captain of the KGB. After four excellent weekly 
lunches, with lavish amounts of vodka, caviar and smoked salmon but 
a tone of growing menace, I finally cracked at the last one, when harsh 
Armenian brandy instead of vodka was served. So instead of attending 
the next week's lunch invitation, I asked the British ambassador to send 
a message to Reuters seeking my recall. During this period of several 
weeks I was followed ostentatiously about the streets of Moscow by obvious 
KGB agents. In the tension of that time, I assumed not unnaturally that 
this mounting pressure from the KGB was in some way connected with 

Khrushchev's secret speech and might be building up to some kind of 
retaliation. But on later reflection I concluded that it was merely the 
kind of pressure that the KGB exerted on many foreigners, in the hope of 

persuading or blackmailing them to become a KGB agent, or to denounce 
the West and remain in Moscow. 

Much more significant, though, is the question of who told Orlov to leak 
the speech, and why to me. That he was operating independently, as he 

always claimed, is inconceivable. When I returned to Moscow thirty-two 
years later for the Guardian, I tried to make some enquiries. This was before 
the collapse of the Soviet Union, and KGB files were not yet available 
to westerners for selective inspection. But a veteran journalist on 

This content downloaded from 195.34.79.79 on Sat, 21 Jun 2014 15:28:44 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions



192 History Workshop Journal 

Moscow News, who interviewed me about the speech, told me I would never 
find out. 'Even if it was Khrushchev himself, he said, 'you would find 

nothing in any file. Remember it was a Party decision that the speech should 
not be published 

- and in any case he said himself: "Comrades, we must not 
wash our dirty linen in public". Even he could not have risked putting any 
instruction on paper, and perhaps not even on the telephone. If he did issue 
an instruction, it would only have been by a quiet word to someone he 
trusted implicitly.' 

I had a very similar response from Sergo Mikoyan, the son of Anastas. 
'It was quite likely to have been Khrushchev', he said in an informal 

interview, 'possibly with my father's support. My father was the only 
colleague of Khrushchev to urge the exposure of Stalin from the first, and 
was his strongest supporter in this throughout. But any decision to use you 
to tell the world about the speech would have left no trace.' 

There is, however, strong evidence that Khrushchev wanted his speech 
to be known in the rest of the world as well as in the Soviet Union. In his 

masterly biography, Khrushchev: the Man and his Era, William Taubman 

quotes Khrushchev's son Sergei as saying (p. 283): T very much doubt that 
Father wanted to keep it secret. On the contrary! His own words provide 
confirmation of the opposite 

- that he wanted to bring his report to the 

people. Otherwise all his efforts would have been meaningless. The secrecy 
of the sessions was only a formal concession on his part.' 

If this was indeed true, the selection of me as the conduit was quite 

logical. In those days foreigners in Moscow had to get exit visas to leave 
the country, so the authorities would have been aware of my imminent 

departure to Stockholm. Like other western journalists, I was also quite well 
known to Khrushchev and other members of the Party's Presidium, as they 
were all talking eagerly to us (some, like Molotov, less eagerly than others) 
at diplomatic and Kremlin receptions 

- often as much as once a week. 
I had once even drunk Khrushchev's glass of akvavit when he thrust 
it at me in the Norwegian embassy, commenting: 'This is a lot better than 
that whisky we had at your embassy last week - 

here, try it!' From the 
summer of 1954, when they started coming to diplomatic receptions, 
we journalists were used by Khrushchev and his colleagues as the quickest 
and easiest means of showing the world that they were human beings you 
could do business with, not ogres like Stalin immured behind the Kremlin's 

walls. To use one of us to publish the speech abroad, by bending the rules 
we worked under, only needed discretion and a buffer like Orlov who could 

dissociate any Soviet authority from responsibility. 
In fact, in 1956 Orlov had told me that a friend of his who was the 

Party Secretary of an institute had been given the speech to read to the 

institute's Party members; this had to be done only once so that they could 
not study it in detail. He said his friend had to hand the speech back to 

headquarters within thirty-six hours, but had allowed him to read it during 
this time. This he presented as something he had done on his own initiative 

This content downloaded from 195.34.79.79 on Sat, 21 Jun 2014 15:28:44 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions



Remembering 1956 193 

just to help me. Thirty-four years later he still hotly denied that he had any 
connection with the KGB. After publication of an interview I gave Moscow 
News in 1990 on how I obtained the speech Orlov, with whom I had had no 

contact since the 1950s, rang me in a fury to complain that I had described 
him as a stukach (an informer). So I went to see him, but during a long 
discussion I could not shake his insistence that he had been acting on his 
own. Repeatedly walking unhindered past the militiaman guarding the 

foreigners' block I lived in, offering to take me to see a factory if I wore 
Soviet clothes, and giving me details of the speech itself were all done 

just to help me 'because you were so green', he said. 'But what about 

asking me to get you out to Finland on a Finnish plane?' I objected. 
'Or helping you to get across the Soviet-Finnish border? After all, you told 

me you hated living in the Soviet Union.' 'Oh, you just made all that up', 
he said. Perhaps it was the only response possible when he could hardly 
claim he had suggested that too just to help me. So I told him there was 
no point in us talking any more, and left. 

At the time I felt that Mikhail Gorbachev's perestroika and glasnost had 

gone far enough for Orlov to have admitted the truth to me in private, 
and told me how the leak had been arranged. But perhaps I was unfair. 
If indeed the order had been given by Khrushchev, then as the ultimate 

agent Orlov must surely have been told that he was on his own - and that 
on pain of something like death, he must never reveal anything. Even 
in 1990 the KGB could frighten some people, and who knows what hold 

they had over him? 

This content downloaded from 195.34.79.79 on Sat, 21 Jun 2014 15:28:44 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


