
MANAGING DUTCH ADVICES
Abraham Casteleyn and the English
Government, 1660–1681

Jason Peacey

This article examines late seventeenth-century news management through the lens of the Haarlem

journalist, Abraham Casteleyn. Its aim is to challenge the idea that ‘foreign’ news was of minor

importance in Restoration England, by examining how contemporaries responded to titles such

as the Haarlem Courant, and to show that Dutch news was integral to domestic politics. It exam-

ines the demand for Dutch news by English readers, Whig activists and government officials;

explores the ways in which Casteleyn’s newspaper caused concern within the regime because of

its potential to be exploited for nefarious political ends and explores how the Stuart regime

responded by devising subtle methods for managing Dutch news.

KEYWORDS early modern; news management; Anglo–Dutch relations; restoration;
Abraham Casteleyn; print culture

Questions about how people in the early modern period ‘managed’ information have
garnered considerable attention in recent years. Scholars have dealt with individuals—
scholarly and otherwise—who devised reading and note-taking practices for coping
with information overload, as well as with issues relating to the burgeoning news industry.1

This has meant thinking about how contemporaries responded to the ‘news revolution’,
although more commonly it has involved assessing government news management,
albeit here analysis has generally focused somewhat narrowly on censorship and propa-
ganda, in terms of the regulation of the news industry and the emergence of newspapers
that were more or less obviously run by governments.2 Moreover, such news management
has tended to involve concentrating on domestic news and domestic contexts, and the sig-
nificance of news from beyond Britain’s shores remains poorly understood. Indeed, while it
cannot be denied that more attention is gradually being paid to the European dimension of
news culture, and to the transnational characteristics of news networks, this has yet to make
a significant impact on our understanding of news management. Indeed, to the extent that
international news management has been studied—at least by historians of English news-
papers—attention has focused on efforts to influence flows of information from England to
the Continent, in terms of attempts to export titles such as Mercurius Politicus, to devise
foreign language newspapers such as Nouvelles Ordinaires de Londres and to translate offi-
cial journals such as the London Gazette.3 Much less attention has been paid to where
exactly the European news that appeared in English newspapers came from, what contem-
poraries made of it and what political issues arose. For too long, indeed, it was assumed
that European news was a poor substitute for English news, and that it tended to
appear when domestic news was limited and proscribed, and arguments continue to be

Media History, 2016
http://dx.doi.org/10.1080/13688804.2016.1232588

© 2016 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group

http://www.tandfonline.com


made that English readers were likely to have struggled to make sense of the European
news that appeared in English newspapers and gazettes. Far too little has been done to
investigate the mechanisms, practices and personnel involved in getting European news
into English gazettes, despite the now well-established links that existed between sec-
retaries of state and official newspapers, and despite the well-known claim made by the
republican intelligencer, Thomas Scott, that much of the intelligence he acquired was
used to fill the official gazette.4

This paper aims to help rectify this situation, not least by focusing on the relationship
between Dutch news and English public life, and on relations between the English govern-
ment of Charles II and the period’s pre-eminent Dutch journalist, Abraham Casteleyn. The
second half of the seventeenth century witnessed the emergence of what has been
described as an Anglo-Dutch public sphere, contributors to which commented upon
and intervened in affairs in both countries, not least through the medium of printed
texts that were capable of traversing borders, and the reign of Charles II was of particular
importance for the history of Anglo-Dutch relations, witnessing as it did both the second
and third Anglo-Dutch wars (1665–1667 and 1672–1674), which occurred in the context of
a secretive treaty between the king and Louis XIV of France, and in a situation where many
English Whigs lived in exile and sought support from Dutch sympathisers, and where Dutch
politicians were willing to conspire with them to meddle in English political affairs. This was
emphatically a period when European affairs impinged upon domestic politics, and it was
one which witnessed popular sentiment taking a decidedly anti-French turn, and growing
support for the Dutch, particularly once the Prince of Orange and his party returned to
power.5

In exploring the significance of Casteleyn’s journalism for a history of European news
culture in the late seventeenth century, of course, this article cannot profess to be systema-
tic, but rather is intended to highlight specific aspects of contemporary political life. It
would be possible, therefore, to use Casteleyn to examine how Restoration regimes influ-
enced what appeared in Dutch newspapers, but the aim here will instead be to build upon
what is already known about Casteleyn’s connections to English political figures, and about
his role in supplying news to England, including to secretaries of state such as Sir Joseph
Williamson. The aim, indeed, is to use Casteleyn as a means of deepening our understand-
ing of the issues relating to news management in the late seventeenth century. Thus, while
for this post-1660 period we know something more about practices of news management
than we do for earlier decades, in terms of stories being fed to the London Gazette, it
remains true that this has not been explored very thoroughly, and certainly not in relation
to continental news of the kind that Casteleyn supplied. Moreover, while we are also aware
of the problems of news management, in terms of the dangers caused by inadequate intel-
ligence, much more needs to be known about the problems which arose from the practices
involved in feeding news to the Gazette.6

I

Abraham Casteleyn began his journalistic career sometime before 1656, the year in
which he established theWeeckelycke Courant van Europa. He claimed to have been motiv-
ated by ‘the falseness of the corantos which nowadays inform us of the movements of this

2 JASON PEACEY



troubled world’, and he regarded himself as the heir to Jan van Hilten, the most significant
Dutch journalist of the preceding age, for whom he had sometimes supplied the intelli-
gence which ‘made his corantos better than those of the others’. By the early 1660s, Cas-
teleyn’s paper had been renamed as the Oprechte Haerlemse Courant (or the Haarlem
Courant) which appeared thrice weekly until his death in 1681, after which it remained
under the control of his family into the eighteenth century.7 Moreover, although the
Haarlem Courant was far from being the only Dutch newspaper in the decades after
1660, it was certainly pre-eminent, reflecting Casteleyn’s aim of producing something
that was concise and far from comprehensive—it usually consisted of two quarto sides
of tightly packed intelligence from across Europe—but that was well-informed and author-
itative. Casteleyn explained that he sought to ‘write for special news from the most impor-
tant towns in Europe’, even though this involved ‘some trouble and expense’, and he
clearly sought to develop a widespread network for the exchange of information across
Europe, not least involving powerful individuals.8 In 1677, for example, Casteleyn was sup-
plying news to men such as Giovanni Salvetti, resident of the Duke of Tuscany in London, as
well as to his colleague Carlo Antonio Gondi, in order that he might receive news from
them in return.9 His value to such men lay in the quality of the news that he could
supply, and in 1675 it was alleged that the diplomat Abraham de Wicquefort paid Caste-
leyn ten or twelve hundred gilders a year for intelligence, ‘supposing Casteleyn had as par-
ticular knowledge of the secretest affairs… as any whatsoever within this whole land’.10

More importantly, Casteleyn’s news was highly sought after among a much wider
community within England. By the late 1670s those who sought to secure regular supplies
of his newsletters included dissidents such as Dr Edward Richardson, and the Haarlem
Courant was evidently being read fairly widely across London.11 Its information was incor-
porated into private correspondence, and it was also supplied to the proprietors of
London’s coffeehouses. A report from August 1677, therefore, provided a list of customers
who sought regular supplies of the ‘Harlemer’, including Mr Knight, Mr Booker, Mr Bruen,
Mr Gurney, Mr Yorcke, Mr Roberts, Mr Garroway, Mr Chillenden, Mr Scott, Mr Wallington, Mr
Mason and Mr Cotton, each of whom sought between one and eight copies of every issue
that appeared.12 At least some of these men—such as Henry Wallington and Edmund Chil-
lenden—are known to have been ‘coffeemen’, and indeed to have been on the regime’s
radar, and the government was concerned not just about the association between coffee-
houses and news, but also about the particular way in which such establishments became
associated with Dutch gazettes and pamphlets. In 1673, for example, the earl of Arlington’s
attention was drawn to Mrs Whitt’s coffeehouse, at the sign of the Dove in Threadneedle
Street, as well as to the shop—appropriately called the Amsterdam Coffeehouse—which
was run by Mr Kid in Bartholemew Lane, ‘who every post has the prints of Amsterdam’.13

What made such activity particularly troubling was that it involved dissidents who
sought to circumvent the government monopoly on news. Edmund Chillenden, for
example, who was accused of publishing ‘false news’, was a former associate of the Level-
ler, John Lilburne and an army agitator who had participated in the Putney debates in
1647.14 As such, there seems to have been a fairly clear link between reading Dutch gaz-
ettes such as the Haarlem Courant and attempts to disperse Whig news, both at home and
abroad.15 Thus, in his account of the newsletter writers who were active in London in
October 1683, William Cotton not only noted that some such individuals worked within

MANAGING DUTCH ADVICES 3



the Post Office (Mr Sauteil and Mr Leeson), or were involved in the coffee trade (Mr
Coombes and Mr Monckreive), but also that newsmongers such as Robinson, Pike and
Bill wrote for, and sent letters to, an ‘abundance of coffeehouses’, both within London
and beyond. He also noted that, in addition to preparing accounts of parliamentary and
court news, such men reported on European affairs, and even that one Mr Blackhall
served coffeehouses and private customers ‘with the Haarlem Courant translated’.16

Indeed, by the early 1680s, Whig newspapers—of the kind that began to emerge after
the lapse of the Licensing Act in 1679—were also using Casteleyn’s paper as one of
their main sources. In May 1682, for example, the controversial Whig publisher, Richard
Janeway, confessed that the editors of the Impartial Protestant Mercury—Thomas Vile
and Henry Care—‘procured commonly the Latin Cologne news, the Haarlem Courant
and the Brussels gazette’.17

What also became clear, however, was that English newsmen sought not just to capi-
talise on the Haarlem Courant, but also to develop a working relationship with Casteleyn. In
December 1683, therefore, one anonymous Londoner who sought to set up a newsletter
service, and who already had regular access to the Haarlem Courant, as well as to other gaz-
ettes from Amsterdam, Brussels and Paris, explained that he would ‘gladly correspond with
Casteleyn’, and that he would willingly ‘leave off’ these other suppliers ‘if Casteleyn be
punctual with me’. The aim was to develop an exchange of news, and to ‘give him
every post what occurs here for what is foreign’, and this particular newsmonger added
that ‘if he approves the proposal we will try for a month or more’. That this was a Whig
venture, moreover, seems clear from the fact that mention was made of getting Dutch
material from notorious booksellers in the United Provinces such as Mrs Swart and the
widow Browning, as well as from the fact that the intention was to conduct correspon-
dence with Casteleyn surreptitiously—using a cover address of Mr Stephen Jackson at
the Grafton’s Head in Whitefriars—‘for I am abused at the post house’.18 Indeed, it is poss-
ible that the news writer in question was Giles Hancock, the most significant intelligencer
identified by Cotton, who had ‘great intelligence both from court and council’, who tended
to get the best intelligence earliest, and who had ‘a great many customers’, each of whom
paid £5 or £6 per year. Hancock, after all, already seems to have been involved in supplying
Casteleyn with news from England.19

Finally, English fascination with Dutch news of the kind that Casteleyn supplied, as
well as the association between Dutch news and English Whigs, resulted in attempts to
print English translations of the Haarlem Courant and other Dutch gazettes. This process
began in December 1679, with the Haerlem Courant (11 issues), and continued in early
1682 with The Compleat Mercury or the Haerlem Courant, published by Henry Rhodes (4
issues).20 It also involved another short-lived venture, an English edition of The Rotterdam’s
Courant, which was the work of Benjamin Harris, one of the most prominent Whig
newsmen to emerge after the lapse of licensing in 1679, and more famous as the editor
of the Domestick Intelligence.21 Such works highlight the popularity of Dutch news, and
the editor of a later edition of The Harlem’s Courant (1695) made clear that such a
venture—to translate the Dutch news ‘constantly, as fast as the post comes’—was ‘very
acceptable’ because this particular gazette was ‘so much approved by all inquisitive
persons’.22 But they also make it clear that the importation, exploitation and translation
of Dutch news were more or less intimately associated with a Whig political agenda,

4 JASON PEACEY



and with attempts both to subvert the government’s monopoly on news and to capitalise
on the lapse of licensing.

Such evidence reveals that Dutch news, and Casteleyn’s Haarlem Courant, lay at the
heart of official concerns regarding Restoration news culture, most particularly in the years
surrounding the Exclusion Crisis of 1679–1682. Thus, while it is well known that Charles II’s
government became increasingly worried about the rise of coffeehouses, the development
of newsletter services and the emergence of unlicensed newspapers, and about the extent
to which ‘the itch of news’ had become ‘a disease’, much less attention has been paid to
the fact that Casteleyn’s news was central to such phenomena, and thus to the problem of
news management.23

II

A second way of thinking about the contemporary significance of Casteleyn’s Dutch
news involves demonstrating the degree to which it attracted the attention of the English
government, the ways in which its content was monitored and the reasons why this gave
cause for concern.

First, Casteleyn’s newspaper was read enthusiastically by English diplomats in the
Low Countries. During the 1660s and 1670s, therefore, stories from ‘the Harlomer’ were fre-
quently cited by Sir George Downing and Roger Meredith, the latter of whom often
referred to being able to relay little more than what had appeared in local gazettes, and
to being particularly reliant upon Casteleyn’s material.24 This is not to say that Casteleyn
was their only source; Downing occasionally read the Amsterdam gazette, while Sir
William Temple purchased and read gazettes from Brussels, Paris and Nuremberg, spend-
ing over £2 on such material in a three-month period in 1667.25 Similarly, William Carr read
gazettes ‘from all parts’, and claimed to have spent no less than £100 on such material
between 1672 and 1680.26 Neither is it to say that the Haarlem Courant was necessarily
thought to be reliable, although men such as Blathwaite could certainly be observed
explaining that the ‘ordinary Dutch gazettes give you so good an account’ of many
stories ‘that there remains nothing for me to add to it’. However, it is certainly to say
that Casteleyn’s paper was taken seriously, and treated as something with which it was
necessary to engage.27

As such, secondly, it is noticeable that the attention of prominent figures in London,
such as Williamson, was also drawn to the Haarlem Courant by a range of correspondents,
who sought to ensure that copies reached government officials. This was true, for example,
of consuls and ambassadors in the Dutch republic, including William Davidson, Sir Richard
Bulstrode, Henry Sydney and William Blathwaite, who frequently mentioned that they sent
regular supplies of Dutch gazettes to London.28 But copies were also sent by men such as
Silas Taylor, keeper of the naval stores at Harwich, whose regular letters to Williamson
during the 1670s detailed the searches he made of packet boats and described the
kinds of people who were travelling between England and the Low Countries, and who fre-
quently intercepted copies of Dutch gazettes, most often the Haarlem Courant. Indeed,
Taylor often noted the stories that such papers contained, and compared their accounts
with stories from other sources, including the London Gazette, before forwarding his
copies to Whitehall.29 Moreover, that such supplies were regular, rather than haphazard,

MANAGING DUTCH ADVICES 5



seems perfectly clear. Blathwaite certainly assumed that Williamson had a steady supply of
gazettes, noting in January 1670 that ‘I have always sent you the printed papers which
come out here, except the gazettes which you told me you had from other parts’.30

Indeed, so reliable was Williamson’s supply-line that, at least for the years 1665–1679, he
was able to acquire two complete runs of Casteleyn’s paper, as well as substantial quan-
tities of other Dutch titles.31

Thirdly, the government showed real signs of being worried about Casteleyn’s news-
paper (and others), not just in terms of the way in which it reported on European affairs, but
also in terms of the stories that it printed about English political events.32 This can some-
times be seen from the existence within official archives of extracted passages from specific
issues. In July 1667, for example, notes were made on issues 58 and 59 of the Rotterdam
gazette, including a report from London that affairs were growing ‘worse and worse, so
that… all will be in confusion’; that ‘they begin here to cry out for a commonwealth gov-
ernment’ and that ‘England was happier under Cromwell’.33 At other times, complaints
about European newspapers were expressed to the Dutch ambassadors in England. In
April 1671, for example, Johannes Boreel referred to a complaint made to him about a
story from Rome which had appeared in Amsterdam’s French gazette, and which
claimed that an ambassador was expected from England, ‘to acknowledge the supremacy
of the papal chair’. On this occasion, Boreel—who advocated punishing ‘this freedom of
writing’, and who seemed amazed that ‘gazeteers should be permitted to insert such extra-
vagencies and illations’—noted that Casteleyn had written about the story ‘with more pru-
dence’, and ‘without entering into particulars’.34 On other occasions, however, Boreel
reflected that Casteleyn too was guilty of writing things ‘very ungrateful to princes’ ears’,
and there is certainly evidence that Casteleyn was also criticised by English politicians
and diplomats.35

In terms of the Haarlem Courant, therefore, Downing complained in November 1663
that Casteleyn’s paper ‘always prints all vile news against His Majesty’, and in the following
month he cited a ‘sorry, gross and filthy mistake’ in a story regarding the Duke of York,
adding that even a printed correction (solicited by a complaint to DeWitt) proved unaccep-
table, because ‘this gazetier still puts in one thing or another to the disreputation of His
Majesty and his affairs’. Downing noted, therefore, that ‘in this very last Tuesday’s book
wherein he made his recantation he put that the phanaticks had another design on foot
in the north’.36 Likewise, in November 1664, Downing explained that

the Haarlem gazeteer very often takes the liberty of decrying very infamously His Majesty

and his affairs; the last week he printed that whereas Cromwell could in a week have

gotten 1200 seamen in the town of Yarmouth that His Majesty could not in much

more time get above 200.37

The problem raised by such stories was not just that Casteleyn’s own views might be
problematic, but also that he was too obviously able to gain access to material that
unsettled the English government. Sometimes this was thought to involve leaks from
within the English government, and Downing repeatedly complained that newsletters
he received from men such as Williamson appeared ‘word for word’ in Casteleyn’s
gazette.38 Another troubling scenario, however, involved Casteleyn forging contacts
with, and coming under the influence of, English Whigs. In December 1683, for example,

6 JASON PEACEY



Sir Roger L’Estrange expressed concern about the popularity of the ‘last paper’ (i.e. scaffold
speech) by the republican martyr, Algernon Sidney, noting not just that ‘abundance of
manuscript copies of it are up and down the town’, but also that the text was reported
to have appeared ‘at length’ in the Haarlem Courant.39 Indeed, in early 1678, the govern-
ment claimed to have identified an extract from Casteleyn’s paper—reporting a ‘private
order’ of the Privy Council to raise an army under the Duke of York—that was sent to
him by Charles Vassaire and Giles Hancock, notorious Whigs who had contravened official
orders for the suppression of coffeehouses and the suppression of illicit news mongering.40

Thus, while it is no longer possible to support the idea that European gazettes were
treated with ‘contempt’ by contemporary politicians, it is certainly true that, in a situation
where the government sought to control the press, enforce a news monopoly and prevent
the circulation of Whig news, Casteleyn’s newspaper represented a genuine threat.41 What
made the popularity of the Haarlem Courant particularly troubling, indeed, was the possi-
bility not just that it would provide an alternative source of news, but also that it might
become a potent means by which English Whigs could communicate with domestic as
well as European audiences.

III

The popularity and potency of gazettes such as the Haarlem Courant thus posed real
problems for the English government, but what is interesting is that the response involved
attempts to manage Casteleyn’s news in subtle and creative ways. Such methods deserve
to be scrutinised much more closely, and they reveal the sophisticated political practices of
contemporary politicians such as Williamson, even if they also reveal the challenges
involved in successful news management.42

One way of managing Casteleyn involved complaining about his coverage, some-
times fairly directly. In the spring of 1681, therefore, consul William Carr explained that

I have been with Abraham Casteleyn who prints the Haarlem Courant, to let him know that

if he continues printing such lies as he hath lately done of His Majesty’s affairs in England,

that the States General will silence him if not get him punished.

This had been prompted by a report the previous week that ‘the lord chancellor of
England had advised the king to make a war somewhere, and that would unite the nation’.
In part, of course, Carr worried about the impact of such stories within the Dutch republic,
and he noted that this particular report ‘afrighted these people, believing it might be with
them’ (my emphasis). However, he was probably also concerned about how such news
might be received in England. As such, he elicited from Casteleyn a promise ‘never to
commit such a fault more’.43 This seems to have had some effect, and in August 1682
Thomas Chudleigh reassured Secretary Jenkins that he had not ‘met with anything
worthy of complaint’ in recent issues of the Haarlem Courant, whose editor ‘had
changed his note and was become one of the kindest relators of our affairs by means of
a sharp rebuke that he received some time ago’.44

Generally, however, attempts to ‘manage’ Casteleyn and Dutch news involved more
subtle methods. There is some evidence, for example, that the government sought to
control the availability of continental newspapers, and to recognise demand for such

MANAGING DUTCH ADVICES 7



material while also regulating its flow. Writing from Dublin in August 1667, Sir Nicholas
Armorer assumed that Williamson would be able to supply him with German gazettes,
while in 1668 Robert Manley asked one of Williamson’s officials, Robert Francis, to send
him copies of an unspecified Dutch gazette.45 More obviously, this management of
Dutch news involved more proactive attempts to secure and massage the Dutch news
that reached English readers. In part, this involved attempting to secure supplies of
news from Dutch sources. In 1670, therefore, Temple referred to having retained the ser-
vices of an unnamed Dutch intelligencer—‘a knowing but a discrete man’—while his col-
league, William Blathwaite, referred to the ‘fruits of our new intelligencer’, which he
promised to send ‘once a week’.46 Temple claimed that this ‘paper of intelligence which
I transmit weekly is so exact that I can add little to it in my letters’, although it seems
evident that such intelligence came at a price, and diplomats in the Low Countries certainly
acknowledged that this informer would need to be paid a substantial allowance.47

More intriguing, however, is evidence that Casteleyn too became an important sup-
plier of intelligence for the English government. Indeed, within the extensive government
archive of newsletters from the Low Countries, Casteleyn’s letters are amongst the most
numerous. For example, in a volume covering 1667–1668—a crucial year following the
decisive Dutch raid on the Medway which brought an ignominious end to the second
Anglo-Dutch war—there are no fewer than 119 (unsigned) letters to Williamson in Caste-
leyn’s distinctive hand, many of which have annotations naming him as the author.48 That
Williamson took these letters very seriously is clear not just from the fact that they some-
times informed policy discussions, but also from the care taken to translate them, and on
35 of the letters from 1667 to 1668 key passages have been added by Williamson’s clerks in
English.49 What also emerges, moreover, is that Casteleyn’s often weekly letters, which
were sometimes very brief—anywhere between a few lines and a single side of elegent
and not very compressed handwriting—and which were very different from the richly
descriptive commercial newsletters that were produced by Englishmen like Henry Muddi-
man, nevertheless contained extremely high-grade intelligence and comment. Casteleyn
was able to offer Williamson material relating to debates and resolutions within the
States General, diplomatic discussions and disputes between different provinces, based
on ‘talk’ within the elite political circles to which Casteleyn had access.50 In other words,
Williamson not only became one of those people to whom Casteleyn was prepared to
send news, but also one of those sources from which English government newsletters
were constructed, and this explains the similarity between Williamson’s official letters
and the text of the Haarlem Courant. This relationship, in other words, involved an exchange
of material, with Williamson seeking not just to receive useful intelligence but also the
ability to influence the content of a Dutch gazette that was clearly integral to news man-
agement strategies in England.

Understanding precisely how the English government sought to exploit Casteleyn’s
intelligence involves recognising the mechanisms involved in the production of official
news, and the important role that European news played within it. What is fairly well
known, therefore, is that after 1660 the government’s news strategy revolved around
both newspapers such as the London Gazette and scribal newsletters, and that in addition
to being available for sale (including by subscription), such texts were also sent to individ-
uals across the country in return for information. It is also recognised that tensions existed

8 JASON PEACEY



between those responsible for producing government news, not least between the news-
letter writer Henry Muddiman and Williamson. Thus, while Williamson was able to control
the Gazette, he was only able to produce inferior scribal newsletters, which struggled to
compete with the letters that Muddiman supplied—with the backing of secretaries of
state such as Sir William Morice and their assistants such as John Cook—for a fee of £5
per year.51 What is less well understood, however, is the role of European news within
this system, and there are grounds for challenging the conventional argument that the
superiority and popularity of scribal newsletters involved their ability to report on Parlia-
ment, the Privy Council and the court, while the London Gazette was hamstrung by
merely reporting European news. This is not to deny that concerns were expressed that
the popularity of Muddiman’s newsletters reflected his ability to report on domestic
affairs, or that some contemporaries advocated making the Gazette the only form of official
news.52 However, it would be a mistake to overlook the importance of European news
within Muddiman’s newsletters, or to dismiss the Gazette because of its European
coverage.

What seems clear, therefore, is that European news was central to both Muddiman’s
newsletters and Williamson’s Gazette. Muddiman’s newsletters frequently reported on
affairs in the United Provinces, and regularly referred to what had been gleaned from
‘Dutch letters’ and Dutch newspapers, as well as from the French Gazette and the
Haarlem Courant,53 and it is likely that some of this material came via official channels,
not least from the men, such as Cook, to whom ambassadors such as Temple forwarded
intelligence.54 With Williamson, meanwhile, it is possible to document the process of mana-
ging both domestic and European news in some detail. Contemporaries certainly recog-
nised that he ran the Gazette, even if it was written by Charles Perrot, which is why both
men were sent news items and solicited about the inclusion of adverts, and why William-
son sometimes received complaints about its coverage, although it also seems clear that
Secretary Arlington had the power to decide which stories to include and which to
leave out.55 More importantly, it also seems clear not just that Williamson’s team read,
annotated and made extracts from ambassadorial letters, but also that men such as Sir
Philip Frowde, Robert Francis, James Hickes and Robin Yard managed the postal system
so as to facilitate the ‘extracting, copying, translating… of all matters of correspondence’,
and the presentation of evidence to Williamson and Arlington so that it could be ‘commu-
nicated to ministers abroad as well as to country friends at home’.56 Indeed, it seems per-
fectly clear that these extracts—from both letters and printed gazettes—were explicitly
intended to ‘frame…what is fit for the Gazette’.57 As such, it is possible to note the fre-
quency with which Williamson’s newspaper drew upon evidence from Dutch letters, and
the similarities between passages in the Gazette and in European newspapers, and to
reconstruct the paper trail of such operations fairly precisely. This involves copies of
Dutch letters that Robert Yard made for the London Gazette, extracts from letters that
were endorsed ‘gazette’ and orders from the Privy Council about stories which were to
be included, as well as the reports which Williamson’s correspondents explicitly hoped
to see in print.58

Moreover, such official management of both the newsletters and the Gazette also
involved Casteleyn. On the basis of a close reading of the Haarlem Courant, therefore, Wil-
liamson was fairly confident that Muddiman must have been supplying him with

MANAGING DUTCH ADVICES 9



information in the mid-1660s, presumably in return for at least some of the ‘Dutch letters’
than informed his newsletters.59 At the same time, Williamson also took great care to make
detailed notes on Dutch affairs in his personal notebooks.60 Indeed, both Muddiman and
Williamson recorded precisely the kind of information and analysis that Casteleyn’s letters
provided, in terms of the mood of the Dutch people, divisions between different Dutch pro-
vinces over political and diplomatic strategies and the Prince of Orange, and the attitudes
and tactics of men such as Johann De Witt, not least during the Treaty of Breda which for-
mally ended the second Anglo-Dutch war in 1667.61 It is striking, therefore, that Muddi-
man’s newsletters and Williamson’s notebooks often contained precisely the same
reports, in exactly the same words. Both men cited the letter which referred to the fact
that ‘De Witt talks big, tells the people all our offers are but arts and tricks and so prepares
vigorously for the war’, and both men added that De Witt had

lost a great point in the business of the treaty, the provinces having declared they will

each send one or two apiece as their plenipotentiaries to Breda, which shall not be of

the States General, most of whom its supposed Dr Witt had already gained to be his.

Both men also noted that ‘Zeeland and Gelderland continue extremely zealous for
the peace and Zeeland desires much that our ambassadors may in their way to Breda
pass by Middleburg’.62 Similarly, both Muddiman and Williamson picked up on the story
that De Witt had turned ‘Spaniard’, in order to quash the idea that he was too close to
the French.63 Finally, both men noted the letter from May 1667 which claimed that De
Witt had ‘prevailed’ over his rivals by suggesting that the English and French would
‘force’ the Dutch to ‘a disadvantageous peace at Breda’; that he had been ‘tampering’
with the Prince of Orange’s friends, to ensure that he would ‘disown forever all his preten-
sions or claims to the office of stadtholder’ and that ‘this trick will not take’.64 Given that the
two men very clearly did not collaborate, such similarities either suggest that Williamson
was taking notes from Muddiman’s newsletters, or that both men were drawing their intel-
ligence from the same pool of Dutch newsletters.65

Such evidence indicates that Casteleyn’s correspondence would repay very close
scrutiny, but in the meantime it can be shown with certainty that material from his
letters to Williamson was incorporated into the London Gazette. In 1668, therefore, William-
son’s clerk translated and highlighted a passage from Casteleyn’s letter of 31 July (new
style), regarding an episode in which French forces had been overpowered by the inhabi-
tants of Madagascar, leaving the survivors to limp back to the Cape of Good Hope.66 Sub-
sequently, the same story appeared almost word for word in the Gazette on 27 July (old
style).67 Similarly, the Gazette subsequently published another story—relating to a decision
by the States General to enhance DeWitt’s salary and provide him with a ‘present’ of 60,000
gilders—which had appeared with almost the same phrasing in another of Casteleyn’s
letters.68

Thus, while it is likely that Muddiman and Williamson both drew upon a range of
sources for news from the United Provinces, it also seems perfectly clear that both men
valued Casteleyn’s newsletters and gazettes particularly highly, and were willing to incor-
porate their evidence into their own news texts. At the same time, however, such attempts
to exploit Dutch intelligence, and Casteleyn’s material in particular, were also somewhat
problematic. What seems evident, therefore, is that English diplomats became worried

10 JASON PEACEY



about how Dutch intelligence was being used in London. In 1670, for example, Temple
advised that the ‘particular advices’ that were supplied by his intelligencer should be care-
fully controlled, ‘least the publishing of them there may occasion an inquiry here into their
source’. Blathwaite likewise emphasised the need for ‘secrecy’ relating to ‘the papers of
intelligence you receive from hence’, citing ‘great difficulties of late in persuading the
person from whom it comes to continue it, since the severity used by the States in the sen-
tences of others in the like occasion’.69 Indeed, when Temple urged Williamson not to let
the intelligencer’s letters ‘fall into the hands of the ordinary intelligencer’ in June 1670, and
‘to use his own discretion in drawing what he will out of them for furnishing his gazette’, he
highlighted a specific story ‘in the last but one’, where the editor had ‘set down the particu-
lar business and instruction of Mons van der Tockt upon his return to Brussels’.70 This
referred to a story regarding a Dutch envoy to the Spanish Netherlands, who had ‘given
the States an account of the many difficulties in his negotiation at Brussels’, which reported
how he was ordered to return and ‘declare the resolution of the States, to put into
execution the marine treaty made with Spain in the year 1650’.71 According to Temple,
indeed,

some such particulars before in your gazette had very near broke off my intelligence, and I

should be very sorry to lose it, because he gives me what passes in the States of Holland as

well as General, which is not usual, and besides it would be very hard getting another at

this time, upon the late rout among the clerks.72

This problem of how best to manage and utilise Dutch intelligence can also be
shown to have applied to Casteleyn himself. In July 1671, Blathwaite apologised for not
sending ‘the ordinary paper of intelligence’ by noting that ‘several things have been
lately printed in the English diurnall…which have so highly offended the States General
in whose assembly that Gazette was read’.73 On this occasion he cited the issue of the
Gazette that had appeared on 22 May, where the offending item discussed support for
the Prince of Orange within Gelderland, as well as the hostility that this had elicited
from the deputies of Holland, who threatened to register an official protest.74 What
makes this story particularly intriguing, however, is that it was said to have come from a
Haarlem letter dated 26 May, and that it relayed precisely the same story as Casteleyn’s
letter to Williamson of the same date.75 The upshot on this occasion was ‘that the
person that furnishes us with the intelligence has declared that he dares not venture
any further, especially now his quarter is at an end’, and although Blathwaite was sanguine
that the intelligencer could be ‘induced to continue his intelligence’, he also noted that this
would be dependent on ‘an assurance of a better management for the future of his
advices’.76

IV

In assessing the attitude of English officials to the work of men such as Abraham Cas-
teleyn, this article makes no claims to being definitive. This has not been the place to
discuss English concerns about, and attempts to exploit, the impact of the Haarlem
Courant within the United Provinces and across mainland Europe, even though contem-
poraries were acutely conscious of, and nervous about, its reach and influence.77 Similarly,

MANAGING DUTCH ADVICES 11



while it has highlighted the contemporary importance of Dutch newsletters and newspa-
pers to English officials, there would certainly be scope to compare Casteleyn’s letters with
the texts of English newsletters and newspapers in a much more thorough fashion, even if
only to gain a greater sense of the intensity with which his intelligence was incorporated
into official news from Whitehall. Nevertheless, enough has hopefully been done to
demonstrate the range of ways in which it is possible to develop much further recent
attempts to improve our understanding about contemporary interest in European news,
and to move beyond simplistic and outdated arguments about how the prevalence of
European news attests to the poverty of Restoration news culture, and of the London
Gazette in particular.78 Indeed, what has become clear is not just the importance that
was attached to Dutch news by contemporary readers, but also the central role that such
news played in English political affairs after 1660. What contemporary politicians faced
was a situation in which the availability of Dutch intelligence was hugely important to
those who sought to break the government’s news monopoly, and in which Anglo-Dutch
affairs were integral to political divisions betweenWhigs and Tories. Moreover, this explora-
tion of contemporary responses to Dutch news in general, and to Casteleyn in particular,
makes it clear that the importance of Casteleyn’s newspaper, his potential influence over
a range of audiences and the prevalence of his news within the English public sphere
helped to provide the impetus for news management of unprecedented sophistication.
English officials recognised, in other words, that newspapers such as the Haarlem Courant
could play a vital role in influencing public opinion; that there was a serious risk that they
might be exploited by English Whigs in order to engage with audiences both at home
and on the Continent; and that English newsletters and newspapers could be used to under-
mine support for, and enflamepeople against, the Dutch aswell as theWhigs.79 As such, offi-
cials in Whitehall and the Hague understood very clearly that Casteleyn was someone who
needed to be managed, in ways which not only involved threats and intimidation, but also
collaboration and co-option, as newswas exchanged throughback channels andprivate cor-
respondence, and then fed into discussions, newsletters and newspapers. At a time when
themanagement of news and opinionwas taken very seriously, whenAnglo-Dutch relations
weremore or less tense, andwhen EnglishWhigs at home and abroadwere engaged in plot-
ting and inmobilising support from sympathisers in the Low Countries, Casteleyn’s newslet-
ters and gazettes were not only highly valued but also exploited, by news-hungry readers, by
Whig journalists and by government officials. Ultimately, this meant that Casteleyn’s scribal
and printed texts became more or less integral to the English government’s strategies for
grappling with news culture, even if scrutiny of the ways in which Dutch intelligence was
integrated into English newsletters and newspapers also brings into focus some of the pit-
falls of late seventeenth-century news management.

Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the author.

Notes

1. Blair, Too Much to Know; Peacey, Print and Public Politics, 92–124.

12 JASON PEACEY



2. Peacey, Politicians and Pamphleteers, chs. 4–6; Walker, “The Censorship of the Press”; Kemp,

“L’Estrange and the Publishing Sphere”; Peacey, “Cromwellian England”; Peacey, “The Man-

agement of Civil War Newspapers”; Raymond, “A Mercury with a Winged Conscience”;

Sutherland, Restoration Newspaper; Raymond, Invention of the Newspaper; Peacey, “The

Struggle for Mercurius Britanicus”.

3. Koopmans, News and Politics; Dooley Baron, Politics of Information; Dooley, Dissemination of

News; Raymond, News Networks; Arblaster, “Posts, Newsletters, Newspapers”; Childs, “The

Sales of Government Gazettes”.

4. Raymond, “Newspapers”; Claydon, “Daily News”; Firth, “Thomas Scott’s Account”, 122.

5. Helmers,Royalist Republic; Haley,WilliamofOrange; Pincus, “Butterboxes”; Pincus,Protestantism.

6. Fraser, Intelligence, 50, 73, 78–113.

7. Dahl, Dutch Corantos, 18; Fraser, Intelligence, 43–4; Couvee, “The Administration”. For the

Early History of Dutch Gazettes, see: Dahl, Amsterdam; Lankhorst, “Newspapers in the Neth-

erlands,” 151–9.

8. Dahl, Corantos, 18.

9. CSPD 1677-8, 319; TNA, SP 29/396, fo. 59.

10. TNA, SP 84/199, fos. 215, 219v-20. See also: Lankhorst, “Newspapers,” 155.

11. CSPD 1677-8, 321; TNA, SP 29/396, fo. 59.

12. CSPD 1667, 349; CSPD 1677-8, 307; TNA, SP 29/395, fos. 292–5, 300.

13. CSPD 1677-8, 642; TNA, SP 29/401, fo. 85; SP 84/195, fo. 218; Fraser, Intelligence, 119–20, 130.

It should be noted, of course, that contemporaries also read other news, including the Paris

Gazette: CSPD 1671-2, 394.

14. CSPD 1677-8, 338. For Chillenden, see: ODNB.

15. CSPD 1672, 173; TNA, SP 29/311, fo. 20.

16. CSPD 1683-4, 53; TNA, SP 29/433, fo. 323b; Fraser, Intelligence, 128; Knights, Politics and

Opinion, 175–7.

17. CSPD 1682, 200; TNA, SP 29/419, fo. 11. For Janeway, see: CSPD 1680-1, 370, 444, 479; CSPD

1682, 199, 209; ODNB. For Care, see: Schwoerer, Henry Care.

18. CSPD 1683-4, 30; TNA, SP 29/433, fo. 51.

19. CSPD 1683-4, 53; TNA, SP 29/433, fo. 323b; CSPD 1677-8, 642; TNA, SP 29/401, fo. 85.

20. Haerlem Courant (N&S 176); Compleat Mercury, or the Haerlem Courant (1681-2, N&S 177). For

Rhodes see: Plomer, A Dictionary, 252.

21. Rotterdam’s Courant (1680, R2005B).

22. Harlem’s Courant (1695, N&S 179). See also: Harlem Currant, 2 (14–19 Feb. 1689, N&S 178), as

well as the Paris Gazette (Edinburgh, 1706–8), which occasionally included a reprint of the

Haarlem Courant.

23. CSPD 1667, 333, 415; TNA, SP 29/214, fo. 158.

24. Bodleian Library, Oxford, MS Clarendon 107, fos. 18, 34, 127, 211; TNA, SP 84/168, fos. 104-v;

SP 84/169, fo. 233; SP 84/173, fos. 60, 72; SP 84/175, fo. 98; SP 84/176, fo. 77v; SP 84/199, fo.

11; SP 84/203, fo. 149; SP 84/204, fo. 177; SP 84/205, fos. 52, 121, 129v; SP 84/206, fo. 44v; SP

84/208, fos. 67v, 90, 102, 145.

25. Bodl. MS Clarendon 104, fo. 220; TNA, SP 84/183, fo. 215; SP 84/200, fo. 420.

26. TNA, SP 84/216, fo. 162.

27. TNA, SP 84/200, fo. 158; SP 84/200, fo. 271; SP 84/187, fo. 77.

28. TNA, SP 84/183, fo. 214; SP 84/193, fo. 177v; SP 84/216, fo. 87; CSPD 1683 (Jan.–June), 124.

MANAGING DUTCH ADVICES 13



29. CSPD 1671-2, 536, 596; CSPD 1672, 113; CSPD 1672-3, 35; CSPD 1673, 10; CSPD 1675-6, 244,

255, 282, 357; CSPD 1676-7, 248; TNA, SP 29/310, fo. 89; SP 29/372, fo. 190; SP 29/384, fo.

29. For Taylor, see: ODNB.

30. TNA, SP 84/186, fo. 11.

31. TNA, SP 119/56-80. For other Dutch newspapers, see: SP 119/2-55, 81-95.

32. This was particularly important for readers in the United Provinces, since the Haarlem

Courant was often their ‘first informer’ on English affairs: TNA, SP 84/206, fo. 107.

33. CSPD 1667, 297, 312; TNA, SP 29/209, fo. 126.

34. British Library, Additional MS 35852, fos. 51v-2.

35. BL, Add. 35852, fo. 82v.

36. TNA, SP 84/168, fos. 86v, 181; Bodl. MS Clarendon 107, fos. 34, 38.

37. TNA, SP 84/173, fo. 34v.

38. TNA, SP 84/168, fo. 86v; SP 84/173, fo. 34v. Writing from Stockholm, Thomas Thynne made

the same point: Fraser, Intelligence, 68–9.

39. CSPD 1683-4, 150; TNA, SP 29/435, fo. 98.

40. CSPD 1677-8, 642; TNA, SP 29/401, fo. 85; Fraser, Intelligence, 120–1.

41. Fraser, Intelligence, 41.

42. See: Marshall, “Sir Joseph Williamson,” 18–41.

43. BL, Add. 37981, fo. 9.

44. TNA, SP 84/217, fo. 84.

45. CSPD 1667, 411; CSPD 1667-8, 552; TNA, SP 29/245, fo. 65. See also: CSPD 1668-9, 201, 475.

46. TNA, SP 84/185, fos. 210-11. See also: SP 84/186, fo. 47v.

47. TNA, SP 84/186, fo. 62v; SP 84/187, fo. 89.

48. TNA, SP 101/51; SP 101/54. References were also made to sending copies of the Haarlem

Courant: SP 101/51 (Casteleyn to Williamson, 9/19 Aug. 1667). Casteleyn appeared in Wil-

liamson’s address book: SP 9/32, fos. 211–30; See: Fraser, Intelligence, 44. Casteleyn

stopped sending letters during the third Anglo-Dutch war: Fraser, Intelligence, 102–3; SP

101/55 (22 March, 26 March, 2 April, 30 April 1673). Other archives reveal that similar news-

letters were sent to men such as William Blathwaite: BL, RP 3189.

49. Fraser, Intelligence, 46, 91–2.

50. TNA, SP 101/51, unfol. See: Fraser, Intelligence, 45–6, 91–2.

51. CSPD 1665-6, 17; CSPD 1670, 188; Williams, “The Newsbooks”; Muddiman, King’s Journalist,

165–6, 172, 174–8, 181–95; Fraser, Intelligence, 28–34, 147–52; Knights, Politics and

Opinion, 175–6. For evidence of Gazettes being distributed as well as purchased, see:

CSPD 1667, 260. For subscription lists for newsletters, see: CSPD 1666-7, 386; CSPD 1667,

499. For Sir Nathaniel Powell’s receipt for money paid to Muddiman for a year’s intelligence,

see: East Sussex Record Office, NOR/17/17. For Williamson’s newsletter service, see: CSPD

1666-7, 459. For Muddiman’s newsletters, see: CSPD 1666-7, 514; BL, Sloane 3929.

52. CSPD 1666-7, 16, 282; CSPD 1667, 333, 415; CSPD 1667-8, 102; CSPD 1670, 704.

53. Folger Shakespeare Library, Washington DC, L.c.90; L.c.1454; Longleat House, Thynne 41,

fos. 23, 28, 45, 51, 52v, 56, 69, 69v, 161, 171, 195v, 440; TNA, SP 29/191, fo. 188; SP 29/

192, fo. 47; SP 29/193, fos. 74, 146; SP 29/195, fo. 111; SP 29/203, fo. 177; CSPD 1670, 392;

CSPD 1679-80, 569, 609-10; CSPD 1680-1, 446-7, 460, 525-6; CSPD 1682, 193.

54. TNA, SP 84/186, fo. 47v.

14 JASON PEACEY



55. CSPD 1666-7, 16; CSPD 1667, 351; CSPD 1670, 106; CSPD 1671-2, 201, 236; CSPD 1672, 156,

665, 669, 672; CSPD 1672-3, 8, 530, 570, 591.

56. TNA, SP 84/200, fos. 378, 399; CSPD 1660-85, 403; TNA, SP 29/441, fos. 305-6; CSPD 1665-6,

246; CSPD 1666-7, 193; Fraser, Intelligence, 59.

57. CSPD 1667, 16; CSPD 1668-9, 452, 474, 488, 494, 544; CSPD 1672-3, 569; CSPD 1673, 251; TNA,

SP 29/264, fo. 83.

58. CSPD 1666-7, 16; CSPD 1667, 89; CSPD 1668-9, 265; TNA, SP 29/258, fo. 160; CSPD 1672, 84,

270, 370; CSPD 1673, 312, 338; CSPD 1673-5, 304; Fraser, Intelligence, 52.

59. CSPD 1665-6, 246; TNA, SP 29/148, fos. 8-v; Fraser, Intelligence, 44; CSPD 1671-2, 269.

60. TNA, SP 29/231, fos. 4-v, 6v, 7v-8v, 10-11, 16, 17v-18, 20v, 21v-22, 23v-24v, 26, 31v, 33, 39,

43v, 45, 46v, 51, 56-9, 63-4, 67-v, 82v.

61. Longleat, Thynne 41, fos. 10, 23, 28, 34v, 43, 45, 75, 156v, 161.

62. Longleat, Thynne 41, fos. 52v, 55, 56; TNA, SP 29/231, fos. 7v, 10–11.

63. Longleat, Thynne 41, fo. 63; TNA, SP 29/231, fo. 17v.

64. Longleat, Thynne 41, fo. 70; TNA, SP 29/231, fo. 24v.

65. CSPD 1665-6, 246; TNA, SP 29/148, fos. 8–v; Fraser, Intelligence, 44; Muddiman, “Newsbooks”,

275.

66. TNA, SP 101/51 (Casteleyn to Williamson, 31 July 1667).

67. London Gazette, 281 (23–27 July 1668).

68. London Gazette, 283 (30 July-3 Aug. 1668); TNA, SP 101/51 (Casteleyn to Williamson, 7 Aug.

1668).

69. TNA, SP 84/185, fo. 210; SP 84/186, fo. 88.

70. TNA, SP 84/186, fo. 104.

71. London Gazette, 470 (16-19 May 1670).

72. TNA, SP 84/186, fo. 104.

73. TNA, SP 84/187, fo. 79.

74. London Gazette, 575 (18-22 May 1671).

75. TNA, SP 101/54 (Casteleyn to Williamson, 26 May 1671).

76. TNA, SP 84/187, fo. 79.

77. CSPD 1671-2, 360.

78. Muddiman, King’s Journalist, 195.

79. CSPD 1671-2, 388.

References

Arblaster, P. “Posts, Newsletters, Newspapers: England in a European System of Communi-

cations.” Media History 11, no. 1–2 (2005): 21–36.

Blair, A. Too Much to Know. Managing Scholarly Information before the Modern Age. New Haven,

CT: Yale University Press, 2010.

Childs, J. “The Sales of Government Gazettes During the Exclusion Crisis, 1678-81.” English Histori-

cal Review 102, no. 402 (1987): 103–106.

Claydon, T. “Daily News and the Construction of Time in Late Stuart England, 1695–1714.”

Journal of British Studies 52, no. 1 (2013): 55–78.

Couvee, D. H. “The Administration of the ‘Oprechte Haarlemse Courant’, 1738–1742.” Inter-

national Communication Gazette 4 (1958): 97–110.

MANAGING DUTCH ADVICES 15



Dahl, F. Amsterdam. Earliest Newspaper Centre of Western Europe. The Hague: M. Nijhoff, 1939.

Dahl, F. Dutch Corantos, 1618–1650. The Hague: Koninklijke Bibliotheek, 1966.

Dooley, B., ed. The Dissemination of News and the Emergence of Contemporaneity in Early Modern

Europe. Aldershot: Ashgate, 2010.

Dooley, B., and S. Baron, eds. The Politics of Information in Early Modern Europe. London: Routle-

dge, 2001.

Firth, C. H. “Thomas Scott’s Account of His Actions as Intelligencer During the Commonwealth.”

English Historical Review 12, no. 45 (1897): 116–126.

Fraser, P. The Intelligence of the Secretaries of State and Their Monopoly of Licensed News, 1660–

1688. Cambridge: Cambridge University Press, 1956.

Haley, K. H. D. William of Orange and the English Opposition, 1672-4. Oxford: Clarendon Press,

1953.

Helmers, H. The Royalist Republic. Literature, Politics and Religion in the Anglo-Dutch Public Sphere,

1639-1660. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

Kemp, G. “L’Estrange and the Publishing Sphere.” In Fear, Exclusion and Revolution, edited by J.

McElligott, 67–90. Woodbridge: Boydell, 2006.

Knights, M. Politics and Opinion in Crisis, 1678-81. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

Koopmans, J. W. ed. News and Politics in Early Modern Europe. Leuven: Peeters, 2005.

Lankhorst, O. “Newspapers in the Netherlands in the Seventeenth Century.” In Politics of Infor-

mation, edited by B. Dooley and S. Baron, 151–159. London: Routledge, 2001.

Marshall, A. “Sir Joseph Williamson and the Conduct of Administration in Restoration England.”

Historical Research 69, no. 198 (1996): 18–41.

Muddiman, J. G. The King’s Journalist, 1659-89. London: John Lane, 1923.

Peacey, J. “Cromwellian England: A Propaganda State?” History 91, no. 2 (2006): 176–199.

Peacey, J. “The Management of Civil War Newspapers: Auteurs, Entrepreneurs and Editorial

Control.” Seventeenth Century 21, no. 1 (2006): 99–127.

Peacey, J. Politicians and Pamphleteers. Aldershot: Ashgate, 2004.

Peacey, J. Print and Public Politics in the English Revolution. Cambridge: Cambridge University

Press, 2014.

Peacey, J. “The Struggle for Mercurius Britanicus: Factional Politics and the Parliamentarian Press,

1643-1646.” Huntington Library Quarterly 68, no. 3 (2005): 517–543.

Pincus, S. “From Butterboxes to Wooden Shoes: The Shift in English Popular Sentiment from Anti-

Dutch to Anti-French in the 1670s.” Historical Journal 38, no. 2 (1995): 333–361.

Pincus, S. Protestantism and Patriotism. Ideologies and the Making of English Foreign Policy, 1650-

1668. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

Plomer, H. R. A Dictionary of the Printers and Booksellers… 1668-1725. London: Bibliographical

Society, 1922.

Raymond, J. The Invention of the Newspaper. Oxford: Oxford University Press, 1996.

Raymond, J. “A Mercury with a Winged Conscience: Marchamont Nedham, Monopoly and Cen-

sorship.” Media History 4, no. 1 (1998): 7–18.

Raymond, J. ed. News Networks in Early Modern Britain and Europe. London: Routledge, 2006.

Raymond, J. “Newspapers: A National or International Phenomenon?” Media History 18, no. 3–4

(2012): 249–257.

Schwoerer, L. The Ingenious Mr Henry Care, Restoration Publicist. Baltimore, MD: Johns Hopkins

University Press, 2002.

16 JASON PEACEY



Sutherland, J. The Restoration Newspaper and Its Development. Cambridge: Cambridge University

Press, 1986.

Walker, J. “The Censorship of the Press During the Reign of Charles II.” History 35 (1950): 219–238.

Williams, J. B. “The Newsbooks and Letters of News of the Restoration.” English Historical Review

23, no. 90 (1908): 252–276.

Jason Peacey, History, UCL, Gower Street, London WC1E 6BT, UK. E-mail: history-hod@ucl.

ac.uk

MANAGING DUTCH ADVICES 17

mailto:history-hod@ucl.ac.uk
mailto:history-hod@ucl.ac.uk

